Eigenaar van Louis Vuitton komt mogelijk met een blockchain

Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) is het grootste conglomeraat ter wereld van luxeproducten. Het Franse bedrijf is gevestigd in Parijs en beursgenoteerd aan Euronext Paris. De groep heeft wereldwijd meer dan 134.000 mensen in dienst en 3.940 winkelswereldwijd. Ze bereiden zich mogelijk voor om een blockchain te lanceren om de echtheid van dure goederen te bewijzen.

De interne codenaam is AURA en het platform maakt gebruik van cryptografie om producten te volgen gaat in mei of juni live. Ze gaan beginnen met Louis Vuitton en de parfums van Christian Dior. Hierna kan het worden uitgebreid naar de andere meer dan 60 luxe merken van LVMH en uiteindelijk mogelijk ook naar die van zijn concurrenten.

LVMH heeft een full-time blockchain team ingehuurd dat al meer dan een jaar undercover werkt, dit in nauwe samenwerking met ethereum designstudio ConsenSys en Microsoft Azure.  AURA is gebouwd met behulp van een goedgekeurde versie van de ethereum blockchain Quorum, die zich richt op gegevens en is ontwikkeld door JPMorgan.

Noch LVMH, noch haar partners ConsenSys en Microsoft willen commentaar geven voorafgaand aan de officiële lancering van het project. Maar een bron die betrokken was bij de build vertelt wel:

“Om te beginnen wil AURA het bewijs leveren van de echtheid van luxeproducten en hun oorsprong traceren van grondstof tot verkooppunt. De volgende fase van het platform streeft naar bescherming van creatieve intellectuele eigendom, exclusieve aanbiedingen en evenementen voor de klanten.”

White label product

Nog over LVMH: ze beheren meer dan 60 luxe merken, waaronder veel bekende namen als Dior, Dom Pérignon en Hublot. De groep rapporteerde in 2018 een omzet van $ 53 miljard. Maar ze zijn zeker niet de eerste die blockchain willen gebruiken om producten te volgen op de blockchain. Zo zijn er ook platformen en consortia zoals Arianee en Vechain.

Volgens de bron die bij het project betrokken was, vroeg LVMH zich af waarom het derden zou toestaan om zich te positioneren tussen zijn merken en hun klanten. Vooral omdat blockchain een technologie moet zijn voor het elimineren van tussenpersonen.

De bron heeft hieraan toegevoegd:

“Producten in de blockchain moet worden gedaan in de vorm van een consortium in plaats van een extern bedrijf die op de markt komt.”

Als zodanig is LVMH van plan de dienst in een white label vorm aan te bieden aan andere merken, inclusief de concurrenten. Dus in plaats van een app te maken, draait AURA als het waren achter de app van het merk.

“Dus als je een klant bent van een luxemerk zoals Louis Vuitton , zie je AURA niet. Je gaat de Louis Vuitton app zien of de app van een ander luxemerk, “legde de bron uit.

Werken op gelijke voet

In theorie klinkt dit allemaal geweldig maar het zal lastig zijn om je concurrenten op een blockchain platform te krijgen. Vooral als je zo groot en invloedrijk bent als LVMH. IBM en Maersk lopen nu al tegen dit soort problemen aan bij de blockchain die ze gebruiken. Daarom wil LVMH alle intellectuele eigendom (IP) aan een afzonderlijke entiteit schenken en die entiteit zal op haar beurt eigendom zijn van alle deelnemende merken.

De bron zegt hierover:

“Gucci zou bijvoorbeeld kunnen besluiten om zich bij het platform aan te sluiten en aandeelhouder te zijn. In dit geval zou hun claim op het IP net zo groot zou zijn als de claim van Louis Vuitton op het IP. Dat is het belangrijkste verschil tussen dit project en het IBM Maersk project. Ook moeten de beschermende functies van Quorum ervoor zorgen dat er geen informatie tussen merken of hun klanten wordt gelekt.

Door de samenwerking tussen bedrijven verder te vergemakkelijken, kan het project echt iets betekenen voor de luxe goederen industrie, zegt de bron. Vooral als gekeken wordt naar de recente inspanningen ter bestrijding van namaak van het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie.

Delen:

Roy is werkzaam in de cryptocurrency wereld sinds 2017 en schrijft over verschillende onderwerpen zoals Bitcoin, het lightning network en de adoptie van de bitcoin technologie. Zijn grootste passie naast cryptocurrency is reizen naar het zonnige Midden-Amerika. Hier heeft hij ook gezien dat vooral voor de minder “ontwikkelde” landen cryptocurrency revolutionair kan zijn.

Bezoek mijn Linkedin