Blockchain toepassing: garantiebewijzen bijhouden
Deloitte heeft een toepassing ontwikkeld dat er voor zorgt dat je geen garantiebewijzen meer verliest. Het systeem laat toe dat je onmiddellijk kan bewijzen wanneer je iets hebt gekocht en omwille van het decentrale karakter van de blockchain, kan er met dat bewijs ook niet geknoeid worden.
Garantiebewijzen opslaan en bijhouden
Na de aankoop van een televisie, smartphone of ander apparaat wordt vaak vergeten om een aankoopbewijs en garantiebewijs op een plek te leggen waar deze makkelijk kan teruggevonden worden. Of de inkt is opeens onleesbaar geworden wanneer je het nodig hebt. Deloitte heeft getracht om dit probleem met technologie op te lossen na een interne driedaagse hackathon.
Blockchaintechnologie
Bitcoin en Blockchain gaan hand in hand, maar blockchaintechnologie is heel erg populair aan het worden en kan los van Bitcoin gebruikt worden. Deze nieuwe innovatie toont dit aan, al gaat het om een eerste uitwerking van een idee. Andere cases zijn onder meer het gebruik van de blockchain om aandelen aan te kopen en te verkopen op Nasdaq.
Werking
Het idee is voornamelijk om na te gaan in welke mate consumentenproblemen kunnen opgelost worden met blockchaintechnologie. De toepassing van Deloitte werkt met gekende technologieën: een QR-code en een Facebook Messenger bot om de aankoopbewijzen vast te leggen.
Wanneer de consument een aankoop verricht, zal hij nog steeds een bonnetje of factuur ontvangen. Hierop zal dan echter een QR-code vermeld staan. Deze QR-code bevat alle gegevens van de aankoop (zoals datum, bedrag, serienummer van het product, …).
Deze QR-code kan de consument scannen en via een instant message naar de bot sturen op Facebook Messenger. Op die manier wordt ook de identiteit vastgelegd van de koper. Het systeem van Deloitte zal dan alle informatie uitpakken en de informatie bewaren op de Blockchain. Al je garanties worden dan vervolgens ook online bijgehouden en zijn steeds raadpleegbaar op een webprofiel dat automatisch wordt aangemaakt.
Een kleine stap naar uitgebreidere toepassingen
Deloitte zal de technologie niet op de markt brengen maar hoopt vooral dat handelaren hier in de toekomst gebruik van maken en het implementeren in hun systeem om op die manier extra diensten te verlenen aan hun klanten.
De opstap naar uitgebreidere toepassingen is met deze technologie zeker mogelijk: de chatbot kan uitgebreid worden op een consument tips over zijn product door te sturen, of om later een verzekering op het product te verlengen, … Daarbij komt ook dat de consument de bestaande garantie kan overdragen indien hij het product zou doorverkopen.
Voor meer informatie over deze toepassing kan je terecht op de website van Deloitte.