Bierautomaat weet of je 18 bent of niet

14 mei

Een normale verkoopautomaat levert na betaling een gekozen product. Maar vooral met alcohol in verkoopautomaten is het lastig om te bepalen hoe oud de koper precies is. Daarom heeft de in San Francisco gevestigde startup Civic de eerste crypto bierautomaat bedacht. Dit bedrijf is mede-opgericht door ondernemer en “Shark Tank South Africa”, ster Vinny Lingham in 2016. Dit apparaat is vanaf deze week te zien op de Consensus 2018 conferentie. Civic ziet dit apparaat niet als een gimmick voor op de conferentie maar als prototype, gebouwd in samenwerking met drankgigant Anheuser-Busch. Op deze manier laten ze het nut van op blockchain gebaseerde identiteitsverificatie zien.

Kortom, elke conferentie deelnemer kan met zijn Civic-app naar de machine lopen, en verifiëren of ze oud genoeg zijn en een aankoop doen. Communications & Marketing Manager voor Civic Titus Capilnean vertelde CoinDesk:

“We hebben nagedacht over praktische manieren om crypto technologie naar een meer mainstream publiek te brengen. En leeftijdsverificatie is voor de gewone individuen gemakkelijk te begrijpen.”

Volgens Capilnean lost het gebruik van Civic ook andere problemen op die nu voorkomen met het gebruik van traditionele ID verificatie methode op dergelijke locaties. Zoals de verscheidenheid aan ID’s die consumenten kunnen gebruiken, en de verwerking van gegevens die worden verzonden of opgeslagen in het verificatieproces.
De demo op Consensus laat zien hoe de blockchain-technologie de makers van allerlei leeftijdsgebonden producten in staat zou stellen over te stappen naar de verkoop via automaten.

“Het is niet beperkt tot alleen bier, het kan ook voor elke vorm van leeftijdsbeperkend product zijn. Onbemande toegang tot casino’s, concerten, voetbalwedstrijden, podia, conferenties, “ aldus Capilnean. Echter zal dit niet op korte termijn gebeuren en is dit bedoeld voor de toekomst. Het prototype staat nu in het Hilton in New York voor het evenement, het is de eerste en enigste product van het bedrijf en er zijn op dit moment geen plannen voor zowel Civic als Anheuser-Busch om verder te gaan met bredere distributie. Civic zei dat de machine ernaar streeft dagelijks 600 gratis biertjes vrij te geven op de conferentie.

Voor de toekomst biedt de demo ook een idee van hoe een breed scala aan apparaten binnenkort zou kunnen worden verbonden met de identiteitsmarktplaats Civic. De startup, die afgelopen juni werd aangekondigd, verkocht $ 33 miljoen aan CVC-tokens aan investeerders. Vandaag is de waarde van het netwerk $ 113 miljoen, volgens gegevens van CoinMarketCap. Zoals vorig jaar door al door Vinny Lingham werd beschreven, was het de bedoeling om gebruikers te verifiëren en hun de mogelijkheid te bieden om Civic het te gebruiken voor ​​know your customer beleid, om zo gegevens veilig op te slaan en in eigen beheer te houden. Dus, CVC tokens, hoewel niet noodzakelijk voor de demonstratie (het bier dat wordt uitgedeeld in Consensus 2018 is gratis), zouden in de toekomst wel kunnen worden geïntegreerd. In feite moeten automaten die verifiëren dat een ID geldig is Civic tokens kopen om de controle uit te voeren en de blockchain gegevens te verifiëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *